Top

Hoe Briter een Netflix voor scholen maakt

Hoe Briter een Netflix voor scholen maakt

SPROUT STARTUP VAN DE WEEK

Klik hier voor het originele artikel

Richard Bergmans wil met Briter de markt voor het onderwijs opschudden. Deze startup van de week biedt leraren en leerlingen een platform voor meer gepersonaliseerd onderwijs.

Wat is Briter?

Dat er anno 2017 nog steeds groepen kinderen zijn die klassikaal les krijgen en met z’n twintigen tegelijk op dezelfde pagina van hetzelfde boek bezig zijn? Het gaat er bij Richard Bergmans niet in. Zijn missie: het onderwijs persoonlijker maken. Leuker vooral.

Met Briter heeft hij een platform ontwikkeld dat die doelstellingen moet gaan verwezenlijken. “Met de komst van digitaal lesmateriaal genereert iedere leerling inmiddels de nodige data”, aldus Bergmans. “Die zit nu verstopt in allerlei systemen, waardoor het voor de leerkracht erg onoverzichtelijk is geworden. Met Briter laten we die informatie nu in één online dashboard-omgeving terugkomen.”

Bergmans doelt daarmee op de data uit onder meer methodetoetsen, digitaal lesmateriaal, games, apps en de Cito-toets. Slimme algoritmes zetten die om naar bruikbare informatie voor de leerkracht, zoals een leerling-ontwikkelpad en aanbevolen lesmateriaal. Zo kan de leraar meer maatwerk en persoonlijke begeleiding leveren. Extra oefeningen aanbieden of dezelfde stof bijvoorbeeld nog eens herhalen.

Wie zitten erachter?

Voor Richard Bergmans is de onderwijssector geen onbekend terrein. In 2007 treedt hij in dienst van de Paradigit Groep, de automatiseerder met een eigen onderwijstak. Daar is hij verantwoordelijk voor onderwijsinnovatie.

In 2011 verhuist Bergmans naar Squla, het digitale leerplatform waarmee kinderen op een simpele en speelse manier thuis met lesstof aan de slag kunnen. “Samen hebben we daar onder meer de Leuk Leren Week opgezet, inmiddels de grootste online battle in het onderwijs. Toen dat project afliep ben ik een eigen platform gaan ontwikkelen. Dat werd Eduapp, een kennisplatform voor educatieve apps.”

Het project zou de opmaat betekenen voor Briter, waar Bergmans nu 100 procent van zijn tijd aan besteedt. Co-founders zijn er niet, wel een investeerder en een product owner met opties op aandelen.

Wie zitten erop te wachten?

Nederland telt zo’n anderhalf miljoen leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 12 jaar. En om die te kunnen bereiken praat Bergmans vooral met scholen en schoolbesturen. Zij moeten het platform initieel gaan afnemen. “Zo’n 30 procent van de basisscholen is al actief bezig met nieuwe vormen van digitaal onderwijs of heeft in ieder geval plannen. Daar richten we ons met Briter in eerste instantie op. Dan gaat het om zo’n tweeduizend scholen.”

Het volgende station? Het middelbaar onderwijs en de doorkoppeling naar thuis, waar ouders real-time inzicht wordt geboden in de voortgang van hun kinderen.

Hoe ver is Briter?

De startup heeft al de interesse van een aantal grotere schoolbesturen weten te wekken. Veertien van hen, samen goed voor 350 scholen, werken nu met Briter. “Momenteel steken we onze energie vooral in het genereren van massa op het platform. Om die te bereiken hebben we koppelingen gerealiseerd met een aantal toonaangevende uitgevers en nemen we deel aan het Doorbraakproject Onderwijs & ICT, een gezamenlijk initiatief van de PO-Raad, VO-raad en de ministeries van OCW”, aldus Bergmans.

Tegen het einde van dit kalenderjaar hoopt hij op tweehonderd betaalde klanten in zijn portefeuille.

Wat is het businessmodel?

Briter rekent 6 euro per leerling per jaar, een bedrag dat moet wordt opgehoest door de school. Daarvoor krijgen docenten dan een centraal dashboard waarin ze precies kunnen volgen hoe hun leerlingen zich ontwikkelen, aangevuld met een leerlijn en aanbevelingen voor wat betreft het lesmateriaal. “De volgende stap is dat onderwijsinstellingen en ouders thuis dat materiaal ook meteen via Briter kunnen aanschaffen. Dan worden we een multi-sided platform.”

Nog geld nodig?

Ja dus. In 2016 heeft Bergmans totaal al 250.000 euro aan financiering opgehaald en hij verwacht datzelfde bedrag nóg een keer nodig te hebben. Bedoeld om het platform te kunnen door-ontwikkelen en om de stap te kunnen maken naar de thuismarkt en het middelbaar onderwijs.