Top

‘Wij willen bij ieder kind een glimlach op het gezicht toveren’

‘Wij willen bij ieder kind een glimlach op het gezicht toveren’

Een digitale klassenassistent die leerkrachten in het basisonderwijs op eenvoudige en snelle wijze informatie geeft over de ontwikkeling van een individuele leerling, een subgroep of de gehele klas. Dat is wat ICT-ondernemer Richard Bergmans voor ogen heeft met zijn app Briter. “Met deze app maken leerkrachten eenvoudig een individueel leerplan dat aansluit bij de behoeften van een leerling. Het bijbehorende lesmateriaal zet je direct online klaar. Zo kunnen leerlingen zowel individueel als klassikaal beter begeleid worden.”

De werkdruk in het onderwijs is hoog. Uit recent onderzoek blijkt dat 84% van de leraren een hoge werkdruk ervaart. Dit gaat ten koste van het werkplezier en de leskwaliteit van leerkrachten. In veel gevallen heeft dit zelfs een negatieve invloed op hun gezondheid. Leerlingen zijn de dupe, omdat ze niet het beste onderwijs krijgen. En dat verdient ieder kind, toch?

“De schooltijd is de mooiste tijd van je leven, maar helaas wordt dat niet door alle kinderen zo ervaren. Voor sommige kinderen biedt het huidige onderwijssysteem te weinig uitdagingen, terwijl anderen het niveau juist niet aankunnen”, legt Bergmans uit. “Ik zie het als onze missie om een glimlach op het gezicht van ieder kind te toveren. Door het bieden van maatwerk en gepersonaliseerd onderwijs met behulp van slimme technologieën en data science kan dit daadwerkelijk gerealiseerd worden.”

Netflix-concept
OndernemersLift+ ondersteunt Briter met een pre-seed lening. Bergmans is blij met de steun die hij krijgt vanuit deze organisatie. “Het expertpanel dat het businessplan in eerste instantie heeft beoordeeld, heeft mij onder andere geadviseerd om vooral ook de leerkrachten als ambassadeur te betrekken bij de ontwikkeling van Briter. Daarom hebben we ervoor gekozen om de komende periode eerst een leerkrachtenversie te gaan ontwikkelen voor het basisonderwijs. Vervolgens willen we voor kinderen ook een ‘kids-versie’ van Briter ontwikkelen, waarbij ouders/verzorgers over de schouder kunnen meekijken naar de ontwikkeling van hun kind. Mijn ultieme droom is om een Netflix-concept voor educatie te ontwikkelen, waarbij we films en series vervangen door leerblokjes. De digitale content en techniek zijn aanwezig. Nu is het vooral zaak om alle betrokken partijen op dezelfde golflengte te krijgen.”

 

“Ik zie het als onze missie om een glimlach op het gezicht van ieder kind te toveren. Door het bieden van maatwerk en gepersonaliseerd onderwijs met behulp van slimme technologieën en data science kan dit daadwerkelijk gerealiseerd worden.”

 

Big Data
Briter verzamelt – middels intelligente koppelingen – data uit bijvoorbeeld Cito- en methodetoetsen, digitaal lesmateriaal, games en apps. Deze data wordt met behulp van slimme algoritmes vervolgens realtime omgezet naar gestructureerde en direct bruikbare informatie voor de leerkracht. Bergmans: “De sleutel naar de glimlach ligt dus in handen van de leerkracht. De Briter app geeft de leerkracht direct en eenvoudig zicht op de leervoortgang en -resultaten van de klas, subgroep of individuele leerling. Handige ‘alert’ functies, aanbevelingen uit relevant lesmateriaal en een geïntegreerde takenplanner helpen de leerkracht om moeiteloos het leerproces te volgen en te begeleiden. Hierdoor wordt kennis- en talentontwikkeling optimaal benut.

De ICT-ondernemer Bergmans, zelf vader van twee jonge kinderen, stelt dat leerkrachten nauw betrokken worden bij de ontwikkeling van Briter. “De leerkracht speelt een cruciale rol in het hele proces. Hij heeft het meeste zicht op de leerlingen. We zijn nu volop bezig met de ontwikkeling van de eerste versie voor het primair onderwijs en starten volgend kwartaal met een uitgebreide bèta-pilot op ongeveer 100 basisscholen. Na de zomervakantie gaan we ook aan de slag met de ontwikkeling van de eerste kids-versie”. De Brabantse ondernemer hoopt Briter begin 2017 tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling officieel te kunnen lanceren. “Veel scholen zijn geïnteresseerd in Briter en ook de PO-Raad verleent haar medewerking aan het project.”

Ondersteuning
Ook vanuit de provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch kan Bergmans op de nodige support rekenen. “Eind vorig jaar hebben we intrek genomen in het nieuwe starterscentrum van Den Bosch, de Jamfabriek”. De Jamfabriek is een nieuw initiatief van de Bossche Investerings Maatschappij (BIM), OndernemersLift+, de onderwijsinstellingen en geselecteerde kennispartners uit Den Bosch. De Jamfabriek helpt kansrijke ondernemers-talenten op het gebied van Agri-Food-Health en ICT bij het starten van hun bedrijfsactiviteiten. Bergmans vervolgt: “We zijn erg verguld met alle ondersteuning die we tot nu toe hebben ontvangen, maar ook realistisch dat alleen wij het verschil kunnen maken. Daarbij is het natuurlijk wel prettig als je zo af en toe een collega-ondernemer om advies kunt vragen, of terug kunt vallen op de specialistische kennis van één van de deelnemende partners. We kijken dan ook reikhalzend uit naar de mogelijke komst van de nieuwe data science universiteit in het voormalig klooster Mariënburg in Den Bosch.”

De vraag waar Briter over 5 jaar staat, tovert spontaan een glimlach op het gezicht van de ondernemer zelf. “Geen idee, maar ik probeer om mijn droom waar te maken. We hebben natuurlijk te maken met een redelijk klassieke sector met vast patronen en een gevestigde orde aan leveranciers. Echter de muziek- en filmindustrie dachten tot enkele jaren geleden ook onschendbaar te zijn. Zeg daarom nooit, nooit. Of zoals Steve Jobs het ooit verwoordde – the people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.”

Share